نقص ژنتیکی در جنس مذکر و شروع سرطان کبد و دیابت

 9 دسامبر 2013- محققین دانشگاه ایالتی میشیگان کشف کردندکه یک نقص ژنتیکی می تواند سبب شروع شایعترین نوع سرطان کبد و دیابت  در جنس مذکر گردد. نتایج این تحقیق در شماره ی اخیر مجله ی Cancer Cellبصورت آنلاین منتشر گردید. دانشمندان نشان دادند هنگامیکه ژن NCOA5که در مرد و زن وجود دارد درموش نر دچار تغییر می شود و میزان بیان آن کاهش می یابد یک واکنش خود بخودی آغاز می شود و سلولهایی تولید می شوند که می توانند به سلولهای سرطانی کبد (hepatocellular carcinoma) تبدیل شوند.

شیوع این نوع سرطان 2 تا 4 بار درمردان بیش از زنان است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که قبل از آغاز سرطان، عدم تحمل گلوکز یا پیش دیابت حادث می شود. ابتلا به پیش دیابت در انسان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. در این تحقیق مشخص گردید موشهای ماده به این دو بیماری بر خلاف جنس نر مبتلا نمی شوند.

دکتر Hua Xiaoسرپرست این تحقیق می گوید: دراین تحقیق شواهدی دال بر استعداد ژنتیکی جنس مذکر به این نوع خاص از سرطان و دیابت گردآوری شد.94 درصد از موشهای نربه سرطان کبد و 100 درصد آنها به عدم تحمل گلوکز مبتلا شدند.

دکتر Xiaoخاطر نشان می کند که نتایج متفاوت بدست آمده درجنس نر و ماده ممکن است با مقادیر متفاوت هورمون ها بین دو جنس مرتبط باشد. از آنجائیکه استروژن احتمالاً از طریق ژن NCOA5عمل می کند و قبل از این نقش استروژن  درمحافظت دربرابر سرطان و دیابت کشف شده است به همین علت نتایج، کاهش خطر در جنس ماده را نشان میدهد.

دکتر Xiaoمی افزاید: از آنجائیکه جنس نر مقداراستروژن کمتری تولید می کند می تواند از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این دو بیماری گردد.

دیابت نوع 2 به طور گسترده ای با سرطان کبد همراه است و بنظر می رسد دلیل آن یک عامل خطر مشترک باشد. با توجه به شیوع جهانی دیابت و درمانهای محدود برای سرطان کبد hepatocellular carcinoma، این تحقیق راه جدیدی را برای گزینه های درمانی نو بروی محققین گشوده است.

دکتر Xiaoمی گوید: در حال حاضر مشخص نیست که آیا می توان این نقص ژنتیکی را معکوس نمود، همچنان نیاز به ادامه ی تحقیقات دراین زمینه  وجود دارد، اما اگر از طریق درمانهایی نظیر درمانهای دارویی بتوان تا حدی تغییری در آن ایجاد کرد، می توان شانس ابتلا مردان را به این بیماریها بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131209132514.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا